Tram in Nijmegen?!

Wat vind jij van een tram in Nijmegen?

Geweldig, goed voor het aanzien van de stad en beter OV
16
52%
Top. Alleen liever van die ouderwetse trams
8
26%
Ik vind het wel prima, maar Nijmegen is eigenlijk te klein voor een tram
2
6%
Geen mening
0
Geen stemmen
Ik vind een tram helemaal niks
5
16%
 
Totaal aantal stemmen: 31

Steven
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 02:47

Tram in Nijmegen?!

Bericht door Steven »

Onderzoek naar HOV-tramverbinding Heijendaal-centrum-Waalsprong Print deze pagina 15/06/2007

De gemeente Nijmegen en Stadsregio Arnhem Nijmegen gaan samen de mogelijkheden onderzoeken van een tramverbinding tussen de Waalsprong, de Nijmeegse binnenstad, en campus Heijendaal. De tram moet onderdeel gaan uitmaken van het toekomstige netwerk van Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) in Nijmegen.

Dat heeft het college van burgemeester en wethouders deze week besloten. Als een tram haalbaar blijkt, komt deze door de Burchtstraat te rijden. De markt wordt dan gedeeltelijk verplaatst. Indien een tramverbinding niet te realiseren is, blijft de markt op de huidige plek. De toekomstige HOV-route Heijendaal-Waalsprong zal dan de binnenstad aandoen via de halteplaatsen Kelfkensbos, Waalkade, Joris Ivensplein en Plein 1944.

In februari 2006 heeft de gemeenteraad ingestemd met de plannen voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Reizigers in Nijmegen moeten in de toekomst via drie HOV-lijnen (Heijendaal-Waalsprong, Dukenburg-Waalsprong, en Beuningen-Heijendaal) kunnen beschikken over schoon, snel, comfortabel en regelmatig rijdend openbaar vervoer.

De eerste lijn die wordt uitgewerkt (doelstelling ingebruikname is 2013/2014) is de lijn Waalsprong- centrum - Heijendaal. Uitgangspunt was dat het HOV via geleide bussen die zowel op rails als op de weg kunnen rijden in de toekomst zeven dagen per week door de Burchtstraat zou gaan. Als een combinatie met de markt niet mogelijk zou zijn, diende de markt verplaatst te worden. Inmiddels is duidelijk dat de combinatie markt/HOV uit oogpunt van veiligheid niet mogelijk is. Daarom is in overleg met de marktcommissie gezocht naar een alternatieve locatie voor de marktkooplieden in de Burchtstraat en Augustijnenstraat. Dat alternatief is gevonden op Plein 1944 en de Molenstraat.

Een andere conclusie is echter dat vanwege slechte ervaringen elders geleide bussen niet gewenst zijn voor het HOV. Er is daarom ook gekeken naar een alternatief: de tram. Ten opzichte van geleide bussen heeft de tram een aantal voordelen. Het meest in het oog springende is de grotere aantrekkingskracht op reizigers. Een tramverbinding leek voor Nijmegen tot voor kort financieel niet haalbaar, maar nieuwe ontwikkelingen hebben tot een verandering van inzicht geleid. Zo wil de Stadsregio naast Regiorail graag een tweede railgebonden verbinding tussen Arnhem en Nijmegen realiseren. Bovendien ziet de Stadsregio mogelijkheden voor het doortrekken van de verbinding Heijendaal-Waalsprong richting Bemmel en verder. Voordeel van doortrekking is ook dat het voor vervoersbedrijven aantrekkelijk kan zijn om mee te investeren in de tramlijn. Bijvoorbeeld in ruil voor een langdurige concessie en/of ontwikkelingsrechten. Daarnaast bestaat de verwachting dat ook vanuit diverse publieke bronnen financiële bijdragen kunnen worden verkregen.

De komende maanden worden de financiële en ruimtelijke consequenties van een tramverbinding tussen Waalsprong, centrum en Heijendaal verder onderzocht, net als de gevolgen voor het overige openbaar vervoer.

Dit alles past in de uitwerking van het concept Masterplan OV van de Stadsregio, dat op dit moment ter inzage ligt.

Mocht blijken dat een tramverbinding Heijendaal-Waalsprong niet haalbaar is, dan geeft het college van burgemeester en wethouders er de voorkeur aan de markt op de huidige locatie te handhaven. Ook vindt het college, uit oogpunt van veiligheid en verbetering van het verblijfsklimaat, het in principe niet wenselijk in de toekomst nog ongeleide systemen door de Burchtstraat en Augustijnenstraat te laten rijden.

Het besluit van het college ligt in de periode 20 juni tot en met 14 augustus ter inzage. Belanghebbenden kunnen in die periode ook inspreken op het besluit. Medio 2008 wordt definitief de keuze gemaakt tussen een tramverbinding of hoogwaardige bussen voor de HOV-lijn Heijendaal-Waalsprong.

Afbeelding
Afbeelding

Lees hier alles over het complete idee.

Nijmegen.nl


Mij lijkt het prachtig. Al ben ik meer fan van die oude trams, mooier voor het stadsbeeld.
Een stukje tekst die je optioneel aan al je berichten kunt toevoegen.

Gebruikersavatar
MarcoNMGN
Berichten: 2082
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 12:16
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door MarcoNMGN »

De gemeente Nijmegen en Stadsregio Arnhem Nijmegen
:pukeface:
Bjorn

Gebruikersavatar
tweety
Berichten: 6000
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 16:47
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door tweety »

marconmgn schreef:
De gemeente Nijmegen en Stadsregio Arnhem Nijmegen
:pukeface:
ben je misselijk ?
it ain't over till the Fat Lady sings the Blues

Gebruikersavatar
William
Berichten: 987
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 17:26
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door William »

tweety schreef:
marconmgn schreef:
De gemeente Nijmegen en Stadsregio Arnhem Nijmegen
:pukeface:
ben je misselijk ?
Ik hoef ook geen Tram in Nijmegen, word de stad net zo lelijk als arnep :pukeface:
Legio Noviomagum en De Trouwe Honden

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22783
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door burp »

gewoon die lightrail neerleggen, langs/ over bestaan spoor en elke 10 minuten zo'n ding. Daarnaast een tram van station naar plen '44 en terug elke zoveel minuten en klaar. En haal meteen die bussen uit de burchtstraat.

Gebruikersavatar
Danish Dynamite
Berichten: 11103
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 10:42
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door Danish Dynamite »

LOWrider schreef:
De gemeente Nijmegen en Stadsregio Arnhem Nijmegen

Ik hoef ook geen Tram in Nijmegen, word de stad net zo lelijk als arnep :pukeface:
Een trolleybus is iets anders dan een tram hoor..... :roll: :tong:

K03N
Berichten: 5064
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 18:22
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door K03N »

Steven schreef: Mij lijkt het prachtig. Al ben ik meer fan van die oude trams, mooier voor het stadsbeeld.
:withstupid:

Gebruikersavatar
Demtsjenko
Berichten: 17936
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 12:55
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door Demtsjenko »

ik ben voor een tram... en ik ben voor nieuwe stadspoorten bij alle ingangen van het centrum om het gevoel van 'oude' stad op te roepen. mogen overigens best moderne poorten zijn.

jpnec
Berichten: 1722
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 20:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door jpnec »

Als het die 100'en bussen per uur uit de stad weghaalt is dat zeer goed... vieze stinkdingen...

Gebruikersavatar
William
Berichten: 987
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 17:26
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door William »

Blauw Wit 7 schreef:
LOWrider schreef:
De gemeente Nijmegen en Stadsregio Arnhem Nijmegen

Ik hoef ook geen Tram in Nijmegen, word de stad net zo lelijk als arnep :pukeface:
Een trolleybus is iets anders dan een tram hoor..... :roll: :tong:
Komt op het zelfde neer maargoed je hebt gelijk.
Legio Noviomagum en De Trouwe Honden

Gebruikersavatar
pjottr
Berichten: 15941
Lid geworden op: vr 08 jun 2007, 08:53
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door pjottr »

Vind ik niet. Een trolleybus vergt minder investering, immers, er hoeft alleen bovenleiding te worden aangelegd, geen rails.
Aan de andere kant kun je met een tram meer personen vervoeren zonder dat je daar meer chauffeurs voor nodig hebt.
Je wint er alleen maar bij, meer capaciteit en de vieze dieselstank de stad uit.
Ik weet niet of het technisch mogelijk is om nog een " Snelbinder " aan de spoorbrug te hangen, maar het zou logisch zijn de tram via de Bloemerstraat, Plein 44, Doddendaal, Parkweg, Joris Ivensplein en dan vlak voor de Hezelpoort de spoorbrug op. Daar ligt zelfs al een pad ( onderhoudsweg NS ).
Misschien kan bij succes het systeem worden uitgebreid. ( via de Spoorkuil naar Heijendaal, via de bestaande lijn naar Groesbeek, Kleve)
De ouderen onder ons kunnen zich misschien het Bergspoor nog wel herinneren.
Dat was in Nederland een unieke attractie.

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22783
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door burp »

oftewel het oude lightrail plan over/ langs bestaandspoor van wijchen/ groesbeek/ cuijk via Nijmegen naar arnep met wat extra haltes in de stad. Haal al die rotbussen uit het het centrum en ook geen rottram. Laat maar een klein tramlijntje elke 5 min op en neer van station naar plein '44 rijden, doe nog 2 of 3 bussen via de waalkade, kelfkensbos en de rest via de singels/ busbaan.

Kira
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 16:45
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door Kira »

:lol: een Tram in Nijmegen :nut: :jestera:

Bleum
Berichten: 10948
Lid geworden op: za 02 jun 2007, 18:50
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door Bleum »

Liever een metro
AGAINST MODERN FOOTBALL (fanculture)!!!

Gebruikersavatar
RwgT
Berichten: 2479
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 19:08
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door RwgT »

K03N schreef:
Steven schreef: Mij lijkt het prachtig. Al ben ik meer fan van die oude trams, mooier voor het stadsbeeld.
:withstupid:
:withstupid:
And in the end, the love you take, is equal to the love you make.

DR
Berichten: 4804
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 06:29
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door DR »

Kira schreef::lol: een Tram in Nijmegen :nut: :jestera:
Nijmegen heeft vroeger ook trams gehad. En...Nijmegen heeft vroeger trolleybussen gehad. Een metro lijkt me inderdaad de meest ideale oplossing, maar dan moet de hele stad op de schop en zit je de komende 30 jaar met bergen zand en wegomleggingen.

Gebruikersavatar
tweety
Berichten: 6000
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 16:47
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door tweety »

en hoe zit het met die kabelbaan naar de Waalsprong , of is dat al van de baan
it ain't over till the Fat Lady sings the Blues

jpnec
Berichten: 1722
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 20:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door jpnec »

DR schreef:
Kira schreef::lol: een Tram in Nijmegen :nut: :jestera:
Nijmegen heeft vroeger ook trams gehad. En...Nijmegen heeft vroeger trolleybussen gehad. Een metro lijkt me inderdaad de meest ideale oplossing, maar dan moet de hele stad op de schop en zit je de komende 30 jaar met bergen zand en wegomleggingen.
Opstopping meer of minder daar lig ik ook niet meer wakker... qua verkeer is Nijmegen echt een kutstad... :td: Ben soms langer bezig om het centrum uit te komen smorgens dan met het naar Tiel rijden...

Kira
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 16:45
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door Kira »

jpnec schreef:
DR schreef:
Kira schreef::lol: een Tram in Nijmegen :nut: :jestera:
Nijmegen heeft vroeger ook trams gehad. En...Nijmegen heeft vroeger trolleybussen gehad. Een metro lijkt me inderdaad de meest ideale oplossing, maar dan moet de hele stad op de schop en zit je de komende 30 jaar met bergen zand en wegomleggingen.
Opstopping meer of minder daar lig ik ook niet meer wakker... qua verkeer is Nijmegen echt een kutstad... :td: Ben soms langer bezig om het centrum uit te komen smorgens dan met het naar Tiel rijden...
Begrijp ook niet waarom jij deze stad uit wilt :mrgreen:

Bedankt voor de geschiedenis les trouwens ;) Maar ik ga wel op de fiets als ik ergens heen wil...of met de auto :oops:

Steven
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 02:47

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door Steven »

DR schreef:
Kira schreef::lol: een Tram in Nijmegen :nut: :jestera:
Nijmegen heeft vroeger ook trams gehad. En...Nijmegen heeft vroeger trolleybussen gehad. Een metro lijkt me inderdaad de meest ideale oplossing, maar dan moet de hele stad op de schop en zit je de komende 30 jaar met bergen zand en wegomleggingen.
2011
Een stukje tekst die je optioneel aan al je berichten kunt toevoegen.

Gebruikersavatar
LvB
Berichten: 1643
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 10:45
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door LvB »

Demtsjenko schreef:ik ben voor een tram... en ik ben voor nieuwe stadspoorten bij alle ingangen van het centrum om het gevoel van 'oude' stad op te roepen. mogen overigens best moderne poorten zijn.
Inderdaad. En als ze dan toch bezig zijn, kunnen ze meteen die lelijke gevels van V&D en Hema afbreken en in 'klassieke' stijl weer opbouwen. Ik meen ook dat een idee is, om zo het oude gevoel van de Grote Markt weer terug te krijgen.

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22783
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door burp »

LvB schreef:
Demtsjenko schreef:ik ben voor een tram... en ik ben voor nieuwe stadspoorten bij alle ingangen van het centrum om het gevoel van 'oude' stad op te roepen. mogen overigens best moderne poorten zijn.
Inderdaad. En als ze dan toch bezig zijn, kunnen ze meteen die lelijke gevels van V&D en Hema afbreken en in 'klassieke' stijl weer opbouwen. Ik meen ook dat een idee is, om zo het oude gevoel van de Grote Markt weer terug te krijgen.
dat viel geloof ik allemaal onder dat Plein'44 plan waar we ooit voor konden stemmen met een referendum maar waarna er niks meer van vernomen is.

Gebruikersavatar
LvB
Berichten: 1643
Lid geworden op: di 19 jun 2007, 10:45
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door LvB »

Hmm, zou kunnen hoor. Maar ik meen dat ik er een paar maanden terug iets over in de Gelderlander heb gelezen...

DR
Berichten: 4804
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 06:29
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door DR »

burp schreef:
LvB schreef:
Demtsjenko schreef:ik ben voor een tram... en ik ben voor nieuwe stadspoorten bij alle ingangen van het centrum om het gevoel van 'oude' stad op te roepen. mogen overigens best moderne poorten zijn.
Inderdaad. En als ze dan toch bezig zijn, kunnen ze meteen die lelijke gevels van V&D en Hema afbreken en in 'klassieke' stijl weer opbouwen. Ik meen ook dat een idee is, om zo het oude gevoel van de Grote Markt weer terug te krijgen.
dat viel geloof ik allemaal onder dat Plein'44 plan waar we ooit voor konden stemmen met een referendum maar waarna er niks meer van vernomen is.
Viel niet onder het plan van de gemeente voor Plein'44. Maar omdat de V&D en de Hema zelf ook inzien dat de huidige gevels er niet uitzien, stelde zij zelf een aanvulling voor bij het Plein'44 plan. De Scheidemakershof (het terrein aan de achterzijde van de Hema en v&D, zou er ook bij betrokken worden. Maar de besluitvorming en uitvoering is in Nijmegen inderdaad erg stroperig. Kijk maar naar de Hessenberg, hoe lang is dat al niet een zandvlakte.

Gebruikersavatar
Demtsjenko
Berichten: 17936
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 12:55
Contacteer:

Re: Tram in Nijmegen?!

Bericht door Demtsjenko »

jpnec schreef:
DR schreef:
Kira schreef::lol: een Tram in Nijmegen :nut: :jestera:
Nijmegen heeft vroeger ook trams gehad. En...Nijmegen heeft vroeger trolleybussen gehad. Een metro lijkt me inderdaad de meest ideale oplossing, maar dan moet de hele stad op de schop en zit je de komende 30 jaar met bergen zand en wegomleggingen.
Opstopping meer of minder daar lig ik ook niet meer wakker... qua verkeer is Nijmegen echt een kutstad... :td: Ben soms langer bezig om het centrum uit te komen smorgens dan met het naar Tiel rijden...
tja... ben het op en neer rijden naar tiel na anderhalf jaar ook zat en ga na de vakantie weer lekker in nijmegen werken... reistijd per dag: 10 minuten... lopend... haha

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten