NU OOK: New York aan de Waal!

Fortaleza
Berichten: 591
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 01:06

NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door Fortaleza »

Geen stad met zoveel "eretitels" als Nijmegen: Keizerstad, oudste stad van Nederland, Havannah aan de Waal. meest linkse stad van Nederland en, in vroegere tijden, het Rome van Nederland.

Als het aan het gemeentebestuur ligt, kan binnenkort een nieuwe "erenaam" worden toegevoegd, "New York aan de Waal". Ik doel op het plan dat de gemeente heeft om het gebied in de Spoorzone, achter de Hezelpoort, een kolossale woon-bedrijventoren van, let wel, 120 meter hoog neer tezetten. Bijna tweemaal zo hoog als de St. Stevenstoren met zijn 67 meter. Het plan heet Waalpanorama en omvat de bouw van 150- 200 appartementen en kantoorruimte.

Wat een "hemelbestormend" plan van de gemeente maar hoe onbegrijpelijk ook! Iedere stad zou trots zijn op de titel "oudste stad van Nederland" , dit koesteren en er alles aan doen om dit imago verder uit te dragen. Zo niet Nijmegen. Men ziet er geen been in om het mooie oude stadsprofiel met de St. Stevenstoren als herkenningspunt, om zeep te helpen. Het zou hetzelfde zijn als in Maastricht naast het Vrijthof of in Den Boch bij de St. Jans kathedraal een torenhoog modern flatgebouw zou worden neergezet. Ondenkbaar toch! Hoe lelijk moet het er niet uit gaan zien als je naar de bebouwde heuvels van Nijmegen kijkt en naast de sierlijke vormen van de St. Steven de vierkante, fantasieloze vormen van een betonnen reuzentoren ontwaart. Een afschuwelijk perpectief. En wat te denken van de gevolgen voor de mensen die in de buurt van dit monstergedrocht wonen. Een groot aantal mensen zal het zicht op de St. Steven ontnomen worden, de schaduwen van deze toren zullen tot ver in de wijk reiken en in veel straten zal het zonlicht niet meer komen. Hoe denkt de gemeente daar eigenlijk over, vindt men dat de mensen dat er allemaal maar voor over moeten hebben?

Werkelijk onbegrijpelijk dat de meest linkse stad van Nijmegen met zijn SP, PVDA en Groen Links voor een dergelijk kapitalistisch en de stad ontsierend bouwprojekt kiest. Zou men bij deze partijen echt denken dat de burgers van Nijmegen hierop zit te wachten? Een referendum hierover zou eigenlijk wel op zijn plaats zijn!

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22669
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door burp »

ehm, da's toch een stukvan het waalfront?

er zouden idd 2 hoge torens komen maar naast de nieuwe stadbrug ter hoogte van de energieweg

http://www2.nijmegen.nl/wonen/projecten/waalfront

Gebruikersavatar
De Bloedkuul
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 00:33
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door De Bloedkuul »

Zwaar op tegen! Zal er echt lelijk uitzien... Het zicht zoals het is vanaf de waalbrug mot zo blieve!

Gebruikersavatar
Danish Dynamite
Berichten: 11103
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 10:42
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door Danish Dynamite »

De Bloedkuul schreef:Zwaar op tegen! Zal er echt lelijk uitzien... Het zicht zoals het is vanaf de waalbrug mot zo blieve!
Die toren komt op de parkeerplaats van de NS tegenover De Gelderlander, dus het zicht vanaf de waalbrug blieft ook hetzelfde. :tong:

Guti
Berichten: 318
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:03
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door Guti »

Maak er dan ook gelijk een paar...

1 staat zo kaal...
Woon in Rotterdam ( in zo'n toren) en ik hier worden om de 5 minuten nieuwe bouwplannen voor nog hogere torens opgeleverd.
Maar het ziet er s'avonds wel fantastisch uit. Nijmegen zou toch ook wel een paar mooie torens kunnen gebruiken, mijns inziens.
En ja, ik heb ook in Nijmegen gewoond.

DR
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 06:29
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door DR »

Ik ben het er mee eens dat het oude stadscentrum onaangetast moet blijven. Bij de herbouw van de benedenstad is dat bv ook zo veel mogelijk nagestreefd. Echter dit komt op een plaats wat nu een afgeragd modderig veldje is en buiten het stadscentrum valt. Ik vind het dan wel wat hebben, maar ze moeten er dan wel iets aparts van maken. Niet zo'n standaard blok, maar iets wat spits toeloopt bv. Bovendien hebben ze daar recentelijk al wat woontorens (niet zo hoog natuurlijk) neergezet dus hogere bebouwing was daar al zichtbaar.

Overigens alternatief voor hoogbouw zoals deze is grootschalige laagbouw. Dan zou veel meer groen in de omgeving gaan opofferen dan zo'n toren zou doen. Er is woningnood in Nijmegen en juist de SP & Groen Links zijn altijd voorstander van hoogbouw, juist om de reden dat dit de natuur meer spaart.

Gebruikersavatar
harold
Berichten: 12240
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 18:31
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door harold »

Vind hoogbouw er altijd wel mooi uitzien. Van mij mogen er wel een paar van die torens komen, daardoor krijgt een stad toch meer allure.

K03N
Berichten: 5064
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 18:22
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door K03N »

harold schreef:Vind hoogbouw er altijd wel mooi uitzien. Van mij mogen er wel een paar van die torens komen, daardoor krijgt een stad toch meer allure.
:withstupid:

BIESKE
Berichten: 6749
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:40
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door BIESKE »

harold schreef:Vind hoogbouw er altijd wel mooi uitzien. Van mij mogen er wel een paar van die torens komen, daardoor krijgt een stad toch meer allure.
:withstupid: Beetje ambitie is niet verkeerd vind ik. En net zoals hier al aangegeven; Rotterdam bij avond ziet er gaaf uit. . Ben ik het zowaar nog eens een keertje eens met de SP en GL.

Gebruikersavatar
harold
Berichten: 12240
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 18:31
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door harold »

BIESKE schreef:
harold schreef:Vind hoogbouw er altijd wel mooi uitzien. Van mij mogen er wel een paar van die torens komen, daardoor krijgt een stad toch meer allure.
:withstupid: Beetje ambitie is niet verkeerd vind ik. En net zoals hier al aangegeven; Rotterdam bij avond ziet er gaaf uit. Rotterdam is ook een arbeidersstad, dus waarom Nijmegen niet. Ben ik het zowaar nog eens een keertje eens met de SP.
Wanneer je de Van Brienenoord overrijdt kijk je toch altijd even naar de mooiste skyline van Nederland. Eer dat Nijmegen zo ver is zijn we denk ik wel een paar eeuwen verder...

Bleum
Berichten: 10948
Lid geworden op: za 02 jun 2007, 18:50
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door Bleum »

Hoogbouw prima, 120 meter hoog, ook gaaf. Zal zeker een mooie eyecatcher worden. Alleen niet op een plek die ervoor zorgt dat er een onpasbaar contrast tussen historie en supermodern ontstaat. Waar nu het nieuwe ROC staat (vroegere van Gend en Loos), dat zou een mooie plek zijn geweest. Misschien in plaats van die lelijke ABN op het KK plein, ook een optie, maar niet aan de Waalkade.
AGAINST MODERN FOOTBALL (fanculture)!!!

Gebruikersavatar
harold
Berichten: 12240
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 18:31
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door harold »

Bleum schreef:Hoogbouw prima, 120 meter hoog, ook gaaf. Zal zeker een mooie eyecatcher worden. Alleen niet op een plek die ervoor zorgt dat er een onpasbaar contrast tussen historie en supermodern ontstaat. Waar nu het nieuwe ROC staat (vroegere van Gend en Loos), dat zou een mooie plek zijn geweest. Misschien in plaats van die lelijke ABN op het KK plein, ook een optie, maar niet aan de Waalkade.
Maar wanneer je die toren bouwt waar vroeger G en L zat, of bij het keizer karelplein, die toren zal toch een eyecatcher blijven. Want ik mag aannemen dat je een 120 meter hoge toren die daar dan komt te staan óók vanaf de waalbrug kunt zien...

Bleum
Berichten: 10948
Lid geworden op: za 02 jun 2007, 18:50
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door Bleum »

harold schreef:
Bleum schreef:Hoogbouw prima, 120 meter hoog, ook gaaf. Zal zeker een mooie eyecatcher worden. Alleen niet op een plek die ervoor zorgt dat er een onpasbaar contrast tussen historie en supermodern ontstaat. Waar nu het nieuwe ROC staat (vroegere van Gend en Loos), dat zou een mooie plek zijn geweest. Misschien in plaats van die lelijke ABN op het KK plein, ook een optie, maar niet aan de Waalkade.
Maar wanneer je die toren bouwt waar vroeger G en L zat, of bij het keizer karelplein, die toren zal toch een eyecatcher blijven. Want ik mag aannemen dat je een 120 meter hoge toren die daar dan komt te staan óók vanaf de waalbrug kunt zien...
Heeft natuurlijk te maken met de hoek en de afstand. Een toren op de waalkade bepaald het beeld op de waalkade zelf direct. Een toren op KK-plein betekent op de waalbrug/spoorbrug dat je op de achtergrond de bovenkant van een woontoren ziet opdoemen, maar op de waalkade zelf en vanaf de Waal wordt het beeld niet bepaald door woontorens.. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat een toren bij het KK-plein vanaf de bruggen misschien amper gezichtsbepalend is en vanuit de toeganswegen naar de stad juist veel meer. Waarom? Vanaf de Waalbrug kijkend richting KK plein is het veel hoger gelegen Valkhof gelegen met de belvedere. Wil je als woontoren boven die kijkhoek uit willen komen, dan moet die hoogte echt richting 200 meter gaan ben ik bang. Vanaf de Waalbrug moet je hoofd echt in de nek liggen om de belvedere te kunnen zien. De afstand naar het KK plein is nog echt behoorlijk ver en dan nog daarboven uit komen lijkt onwaarschijnlijk. Vanaf de waal zelf is de toren waarschijnlijk niet te zien (misschien precies tussen de bruggen in aan de Lentse kant op de dijk wel, maar aan de Nijmeegse kant niet). Vanaf de spoorbrug gezien ligt het KK niet in de directe Waalkade Skyline zoals die nu is, die is dan veel meer rechts van de Waalkade, helemaal natuurlijk voor Van Gend en Loos terrein, rechts van het station.
AGAINST MODERN FOOTBALL (fanculture)!!!

Gebruikersavatar
harold
Berichten: 12240
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 18:31
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door harold »

akkoord, heb jij ook wel weer gelijk in... :tu:

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22669
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door burp »

ik vind de plek juist weer helemaal prima!

als begin en eindpunt van het nieuwe waalfront hoge torens. Komen er ook een paar naast de nieuwe stadsbrug en daar tussenin gaat al die verpauperde industrie weg voor een leuke nieuwe wijk die vanaf de waal het moderne aanzich van nmgn gaat worden.

gelderlander gaat ook al weg daar weg

Gebruikersavatar
Jeroenmgn
Berichten: 1386
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 07:23
Locatie: Nijmegen(NBO)
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door Jeroenmgn »

Toren komt toch niet eens op de waalkade te staan, maar meer richting de energieweg bij de nieuw te bouwen stadsbrug :nut:

Gebruikersavatar
Rickeick
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 20:13
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door Rickeick »

het plan is als volgt :

Afbeelding

ik vind het mooi :tu:
hoppa

Gebruikersavatar
Danish Dynamite
Berichten: 11103
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 10:42
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door Danish Dynamite »

Bleum schreef:Hoogbouw prima, 120 meter hoog, ook gaaf. Zal zeker een mooie eyecatcher worden. Alleen niet op een plek die ervoor zorgt dat er een onpasbaar contrast tussen historie en supermodern ontstaat. Waar nu het nieuwe ROC staat (vroegere van Gend en Loos), dat zou een mooie plek zijn geweest. Misschien in plaats van die lelijke ABN op het KK plein, ook een optie, maar niet aan de Waalkade.
Maar hij komt ook niet aan de waalkade, maar op het parkeerterrein bij de hezelpoort, op het oude terrein van de ns, tegenover het gebouw van de gelderlander........

Bleum
Berichten: 10948
Lid geworden op: za 02 jun 2007, 18:50
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door Bleum »

Blauw Wit 7 schreef:
Bleum schreef:Hoogbouw prima, 120 meter hoog, ook gaaf. Zal zeker een mooie eyecatcher worden. Alleen niet op een plek die ervoor zorgt dat er een onpasbaar contrast tussen historie en supermodern ontstaat. Waar nu het nieuwe ROC staat (vroegere van Gend en Loos), dat zou een mooie plek zijn geweest. Misschien in plaats van die lelijke ABN op het KK plein, ook een optie, maar niet aan de Waalkade.
Maar hij komt ook niet aan de waalkade, maar op het parkeerterrein bij de hezelpoort, op het oude terrein van de ns, tegenover het gebouw van de gelderlander........
Maar daarmee dus in de directe skyline van de stad te zien vanaf de waalbrug en dat vind ik dus jammer. Zie je dus als je de brug vanaf lent op rijdt kijkend richting St Steven rechts daarvan meteen die moderne toren opduiken, DAT vind ik niks. Van mij mag dat ding op veel plaatsen staan, maar liever niet in of in de directe nabijheid van de Historische skyline -Belvedere-Valkhof-St Steven met daaronder oude huizen Waalkade en St Antoniuspoort-Hezelpoort. In die lijn zou hij niet zichtbaar moeten zijn en dat is nu helaas wel het geval.
AGAINST MODERN FOOTBALL (fanculture)!!!

BIESKE
Berichten: 6749
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:40
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door BIESKE »

Rickeick schreef:het plan is als volgt :

Afbeelding

ik vind het mooi :tu:
:withstupid: Nu nog een stuk of 6 of 7 van die torens erbij, en we krijgen een echte skyline. :tu:

Fortaleza
Berichten: 591
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 01:06

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door Fortaleza »

Ik ben enigszins verbaasd over de positieve reakties op de nieuwbouwplannen van de gemeente die ik hier lees. Uit gesprekken die ik met een aantal mensen hierover gehad heb, leid ik af dat men toch veelal nogal sceptisch tegen de geplande hoogbouw aankijkt. Dit op grond van wat ik eerder heb geschreven. Men vindt zo'n massief ultramodern torengebouw niet in de skyline van Nijmegen passen en veelal ook niet met de uitstraling van Nijmegen als oude stad overeenkomen.

Het is, denk ik, niet te onderschatten hoe dominant het geplande torenxomplex in het stadsbeeld aanwezig zal zijn. Of je nu in de Burchtstraat, de Hezelstraat of over Plein 44 loopt, je zult het glazen bouwwerk gelijk in het oog krijgen. Er is geen ontsnappen aan. Ook in de wijken van Nijmegen west, als het Waterkwartier en het aloude Neerbosch zal de toren prominent in het blikveld aanwezig zijn. En wat te denken van het zicht op Nijmegen vanuit de buitengebieden in de Betuwe en het land van Maas en Waal. Nijmegen is geroemd om zijn mooie groene omgeving maar als je in dit gebied zo geconfronteerd wordt met met van veraf al zichtbare stedelijk bebouwing, gaat een deel van de natuurbeleving natuurlijk wel verloren.

Ik kan wel van hoogbouw genieten, zeker als deze van een architectonisch niveau is als in Rotterdam. Maar Nijmegen is geen Rotterdam. Ik denk dat zo'n massieve torenhoge pilaar in de buurt van het oude stadscentrum, alleen maar afbreuk doet aan het mooie stadsbeeld van de aloude keizerstad.

Gebruikersavatar
AvdS
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 13:42
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door AvdS »

Ik wil niet dat het unieke stadsbeeld van Nijmegen vanaf de Waalbrug wordt aangetast. Ook wanneer er een woontoren in het verlengde van de waalkade, dus ergens bij het Gelderlandergebouw, wordt neergezet, is het alom geroemde uitzicht al verpest.

Grote woontorens mogen er zeker komen, maar zonder het geweldige uitzicht aan te tasten. Wat mij betreft wordt er een gigantische toren neer gezet op de plek van het lelijkste gebouw van Nijmegen, het oude ptt-gebouw naast het station.

Gebruikersavatar
necmaniacs
Berichten: 1647
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 23:22
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door necmaniacs »

Ik vind het wel een mooi gebouw en net als 52 degrees een aanvulling voor Nijmegen, alleen moet het niet zo dicht bij de genoemde 'historische' skyline gebouwd worden. Ik zou het eerder verder op bouwen waar ook de rest van het waalfront gebouwd wordt, zodat dit gebouw de eyecatcher van deze nieuwe skyline wordt!
Als je dan met de trein over de waal komt zie je links de oude skyline met st steven en rechts de nieuwe skyline met deze toren..

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22669
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door burp »

AvdS schreef:Ik wil niet dat het unieke stadsbeeld van Nijmegen vanaf de Waalbrug wordt aangetast. Ook wanneer er een woontoren in het verlengde van de waalkade, dus ergens bij het Gelderlandergebouw, wordt neergezet, is het alom geroemde uitzicht al verpest.

Grote woontorens mogen er zeker komen, maar zonder het geweldige uitzicht aan te tasten. Wat mij betreft wordt er een gigantische toren neer gezet op de plek van het lelijkste gebouw van Nijmegen, het oude ptt-gebouw naast het station.
:nut:

daar komt ie dus ook te staan, 80 meter naar achteren; over het spoor heen.
Doornroosje kwam toch op die plek?

En dat unieke uitzicht op de waalhave, slachthuis en verpauperde industrie vanaf de hezelpoort (goed te zien vanuit de trein op de spoorbrug), gaat gelukkig al weg en daar komt dat Waalfront plan voor wat mijn inziens een enorme verbetering zal zijn.

Gebruikersavatar
Danish Dynamite
Berichten: 11103
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 10:42
Contacteer:

Re: NU OOK: New York aan de Waal!

Bericht door Danish Dynamite »

AvdS schreef:Ik wil niet dat het unieke stadsbeeld van Nijmegen vanaf de Waalbrug wordt aangetast. Ook wanneer er een woontoren in het verlengde van de waalkade, dus ergens bij het Gelderlandergebouw, wordt neergezet, is het alom geroemde uitzicht al verpest.

Grote woontorens mogen er zeker komen, maar zonder het geweldige uitzicht aan te tasten. Wat mij betreft wordt er een gigantische toren neer gezet op de plek van het lelijkste gebouw van Nijmegen, het oude ptt-gebouw naast het station.
En dan zie je hem niet als je de waalbrug over komt....... :nut:

Dat is 50 meter van de plek waar hij nou komt man, en zelfs nog een stuk hoger gelegen ook nog. :tong:

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten