ForzaNEC.nl

Alles over de fansites van NEC!
Gebruikersavatar
Tiel
Berichten: 30694
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 07:03
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Tiel »

Juul schreef:Ik vind het ook niet meer dan prima dat een supporter oproept tot meer steun. De sfeer in het stadion is vaak ruk en ik behoor tot degene die blij is met 080. Maar ik behoor ook tot de nuilerds en daar kunnen sommigen niet tegen. Ik voorspelde twee jaar geleden al dat NEC met het toenmalige aankoopbeleid in grote problemen zou komen. Dat werd ook ongenuanceerd nuilen genoemd. Toch zat ik er niet ver naast.

Maar op dit forum mogen we nuilen of - zoals in mijn geval - scherp en genuanceerd kritiek leveren, maar in het stadion staan we vol achter de ploeg uiteraard.
Mijn schoonvader (echte Nijmegenaar) roept al 50 jaar dat het niets is en wordt. Tja dan krijg je altijd wel eens gelijk.


Zijn laatste live wedstrijd is trouwens de bewuste Negen Een Combinatie wedstrijd geweest :biggrin: .
Nuilen: Je kunt het leren, waar je mee omgaat raak je mee besmet.

Steven
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 02:47

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Steven »

Het enige wat mij bevreemd is dat we doen alsof de situatie bij NEC uniek is. Dat wij nu eenmaal veel nuilen. Maar uniek is het niet. Bij onder meer RKC zijn ze aan 't maawe, bij ADO aan 't kankuhruh, in Amsterdam hoor je iedereen jammeren en bij Willem II drèène ze nogal wat af.... Alle supporters zeiken gewoon. Voetbal is namelijk zo leuk omdat je er zoveel over kunt lullen en dat doen we dus ook allemaal. En zoals iedereen hier wel kent: zelfs binnen een vriendengroep is eigenlijk niemand het met elkaar eens.

En dat lijkt mij prima. Je mag met elkaar van mening verschillen. Je mag zorgen hebben. Je mag een trainer, een td of speler niets vinden. Als we dat niet meer mogen wordt het behoorlijk saai. We zijn als supporters nu eenmaal geen ja-knikkers en zullen dat ook nooit worden.

Ik lees dan ook nergens in deze column dat we niet meer mogen nuilen. Dat we geen kritiek meer mogen geven. Het enige dat in mijn ogen wordt gevraagd is: kan het íets minder. Gewoon ietsje. Kunnen supporters ook íets meer de dingen zien die goed gaan. Dat we zien dat we ondanks het soms matige voetbal en de slechte resultaten van de laatste tijd, nog steeds op een plek staan die recht geeft op de Eredivisie. En dat je dus best commentaar mag leveren, maar ondertussen ook realiseert dat het best knap is als wij gewoon wéér in één keer promoveren. Wij zouden een moord doen voor een kampioenschap in de Eredivisie, maar bij PSV zeuren ze nog steeds dat het voetbal niet altijd leuk is om te kijken. Tja, soms is dat gewoon zo als je resultaat wil halen...

En dus mogen we ook commentaar leveren op een trainer, maar niet meteen volle bak. Nu klinkt het soms 'hij kan er niets van, moet oprotten en wat een wanbeleid', maar kun je dat nu écht beoordelen op een paar wedstrijden? Zoals Mario Been ooit al zei: 'Eerst kon ik er niets van en was ik een lul....' Soms heeft iets tijd nodig. En nogmaals, ik weet dat supporters soms weinig geduld hebben en zich zorgen maken, maar geef het soms iets meer tijd. Sta nu achter de club, omdat de club dat nodig heeft. Er is nog nooit een speler geweest die beter is gaan voetballen als we hem uitfluiten. Toch blijven wij het doen. We willen zó graag onze onvrede blijven uiten, zonder dat we soms door lijken te hebben dat het averechts werkt, de speler nog slechter gaat voetballen en de onvrede daardoor alleen maar toeneemt.
Een stukje tekst die je optioneel aan al je berichten kunt toevoegen.

Juul
Berichten: 4661
Lid geworden op: di 05 jun 2007, 14:00

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Juul »

Tiel schreef:Mijn schoonvader (echte Nijmegenaar) roept al 50 jaar dat het niets is en wordt.
en tot overmaat van ramp heeft hij ook nog jou als schoonzoon. Het zit 'm niet mee allemaal.

Gebruikersavatar
Tiel
Berichten: 30694
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 07:03
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Tiel »

Juul schreef:
Tiel schreef:Mijn schoonvader (echte Nijmegenaar) roept al 50 jaar dat het niets is en wordt.
en tot overmaat van ramp heeft hij ook nog jou als schoonzoon. Het zit 'm niet mee allemaal.
:biggrin:
Nuilen: Je kunt het leren, waar je mee omgaat raak je mee besmet.

Gebruikersavatar
Pol
Berichten: 13332
Lid geworden op: wo 05 sep 2007, 18:02
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Pol »

Steven schreef:Het enige wat mij bevreemd is dat we doen alsof de situatie bij NEC uniek is. Dat wij nu eenmaal veel nuilen. Maar uniek is het niet. Bij onder meer RKC zijn ze aan 't maawe, bij ADO aan 't kankuhruh, in Amsterdam hoor je iedereen jammeren en bij Willem II drèène ze nogal wat af.... Alle supporters zeiken gewoon. Voetbal is namelijk zo leuk omdat je er zoveel over kunt lullen en dat doen we dus ook allemaal. En zoals iedereen hier wel kent: zelfs binnen een vriendengroep is eigenlijk niemand het met elkaar eens.

En dat lijkt mij prima. Je mag met elkaar van mening verschillen. Je mag zorgen hebben. Je mag een trainer, een td of speler niets vinden. Als we dat niet meer mogen wordt het behoorlijk saai. We zijn als supporters nu eenmaal geen ja-knikkers en zullen dat ook nooit worden.

Ik lees dan ook nergens in deze column dat we niet meer mogen nuilen. Dat we geen kritiek meer mogen geven. Het enige dat in mijn ogen wordt gevraagd is: kan het íets minder. Gewoon ietsje. Kunnen supporters ook íets meer de dingen zien die goed gaan. Dat we zien dat we ondanks het soms matige voetbal en de slechte resultaten van de laatste tijd, nog steeds op een plek staan die recht geeft op de Eredivisie. En dat je dus best commentaar mag leveren, maar ondertussen ook realiseert dat het best knap is als wij gewoon wéér in één keer promoveren. Wij zouden een moord doen voor een kampioenschap in de Eredivisie, maar bij PSV zeuren ze nog steeds dat het voetbal niet altijd leuk is om te kijken. Tja, soms is dat gewoon zo als je resultaat wil halen...

En dus mogen we ook commentaar leveren op een trainer, maar niet meteen volle bak. Nu klinkt het soms 'hij kan er niets van, moet oprotten en wat een wanbeleid', maar kun je dat nu écht beoordelen op een paar wedstrijden? Zoals Mario Been ooit al zei: 'Eerst kon ik er niets van en was ik een lul....' Soms heeft iets tijd nodig. En nogmaals, ik weet dat supporters soms weinig geduld hebben en zich zorgen maken, maar geef het soms iets meer tijd. Sta nu achter de club, omdat de club dat nodig heeft. Er is nog nooit een speler geweest die beter is gaan voetballen als we hem uitfluiten. Toch blijven wij het doen. We willen zó graag onze onvrede blijven uiten, zonder dat we soms door lijken te hebben dat het averechts werkt, de speler nog slechter gaat voetballen en de onvrede daardoor alleen maar toeneemt.
Eens hoor. De lat ligt bij velen te hoog en promotie is een meer dan uitstekend resultaat, mocht het gebeuren.
Maar in de column lees ik veel meer dan dat. Zo wordt ook het balkenshirt genoemd en 'NEC moet mee met de tijd'. Het lijkt dus wat meer dan het punt dat jij maakt.

Gebruikersavatar
Mark Ariaans
Beheerder
Berichten: 20479
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 21:52
Locatie: Sheffield
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Mark Ariaans »

Nou prima, laten we allemaal positief gaan doen. Hoe stellen we ons precies voor dat dit bewerkstelligd gaat worden? Dit roepen mensen nu al jaren. Probleem is dat degenen die forzanec lezen of hier reageren niet dezelfde mensen zijn die kleedkamers binnen stormen.

Gebruikersavatar
Polleke
Berichten: 9217
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 03:11
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Polleke »

Wat ik probeerde te beschrijven is hetgeen wat ik hier nu lees. Die splitsing. Ik lees "het bestuur van NEC maakt fouten". Welk bestuur? Er waren er meerdere, meerdere directeuren. De een is niet de ander. De huidige bestuur heeft de volgende dingen gedaan: de selectie die bagger was en vol stond van buitenlandse spelers omgevormd tot een overwegend Nederlandse selectie. Gezocht naar een nieuwe trainer, toen de juiste keuze niet beschikbaar was, niet nummer 2 of 3 aangesteld maar gewacht. Met de gemeente Nijmegen de aankoopprijs vastgesteld van het stadion, en ze zijn (begrijp ik) nu eerst bezig met het bestemmingsplan. Lijkt me logisch voordat je iets koopt of investeerders zoekt. Nieuwe trainer aangesteld, een van de meest talentvolle trainers die er momenteel is. Jonge gast, ambitieus. Financieel zijn we bijna boven water.

Ik erger me vaak dood hier. En toch blijf ik lezen hahaha. Ik erger me dood dat elke trainer, elke persoon in het bestuur, al afgeslacht wordt voordat hij überhaupt een stap heeft gezet bij ons cluppie. Wat is dat? waarom nuilen sommige supporters mensen af als ze al aangesteld worden? Waarom lees ik hier zo vaak dingen uit het verleden? Het oude NEC, die oude Goffert, de arbeidersclub. Onze zogenaamde 'identiteit'. Discussies over het stadion: niet uitbreiden! Niet weg uit de Goffert. Commercie is niks. Zelfs al zou ik het, uit puur principe, hiermee eens zijn: het zijn verhalen van oude mannetjes die leven in het verleden.

Feiten: voetbal is geld. Eerste divisie is niks. Eredivisie is iets, maar in Europa nog bagger. Een stadion is voor clubs een melkkoe: gericht op geld. Een stoeltje verkopen is pakweg een paar 100 euro. Maar een skybox, of goede voorzieningen voor sponsors is vele malen meer. Dat stomme nostalgische gezwam van sommige vind ik bagger en niet realistisch. Ik hou ook van onze traditie, maar ik weiger mijn kop in het zand te steken. NEC moet door. Het is niet een kwestie van wat je wel wilt of niet: we moeten. Het is een kwestie van overleven. De truuk is het maximale te halen qua geld en toch je identiteit te behouden.

En onze supportersachterban is extreem divers. Je hebt de oudjes, die hunkeren naar het verleden. Je hebt de grote groep jaran 80 supporters, die mijn verhaal bullshit vinden omdat ze ook romatisch terugkijken naar die jaren. En je hebt de mensen die realistisch zijn en door willen.

Ik wil een eredivisionist NEC met een positieve speelstijl. Ik wil trots zijn op een Nijmeegse club. Een club die kiest voor rood groen en zwart. Een club die jeugd opleid. Daar stoppen mijn eisen. Het liefst zie ik NEC spelen in een moderne Goffert. Maar als ik een keuze moet maken tussen de Goffert in de eerste divisie of failliet of NEC elders en in de eredivisie: dan hoef ik geen seconde na te denken. Het is slechts een voorbeeld die stelt wat ik bedoel. Als dat de bikkelharde keuze is... dat zeg ik dat ik alleen support heb voor de mensen die kiezen voor dat eredivisie NEC. Gelukkig kan beide, maar het is de keuze die wel laat zien wat ik bedoel.

We hebben een nieuw bestuur, en ze doen het simpelweg goed. Maar vele nuilen. Feiten spreken, maar ze nuilen. We nuilen als we niet winnen, winnen we wel dan nuilen we als we niet goed spelen. Als we een verdedigende coach hebben, dan spelen we te defensief. Hebben we een aanvallende coach, dan letten we niet op de verdediging. Het lijkt wel of het niet uitmaakt wie er staan, hoe we spelen, wat we doen. Nuilen is de kern geworden. En op dit moment verdient NEC simpelweg alle steun. Dus ik zeg: steun je club nu en hou je klep dicht. Steun dit bestuur, deze trainer... door dik en dun.

johan
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 23:03
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door johan »

Polleke schreef:Wat ik probeerde te beschrijven is hetgeen wat ik hier nu lees. Die splitsing. Ik lees "het bestuur van NEC maakt fouten". Welk bestuur? Er waren er meerdere, meerdere directeuren. De een is niet de ander. De huidige bestuur heeft de volgende dingen gedaan: de selectie die bagger was en vol stond van buitenlandse spelers omgevormd tot een overwegend Nederlandse selectie. Gezocht naar een nieuwe trainer, toen de juiste keuze niet beschikbaar was, niet nummer 2 of 3 aangesteld maar gewacht. Met de gemeente Nijmegen de aankoopprijs vastgesteld van het stadion, en ze zijn (begrijp ik) nu eerst bezig met het bestemmingsplan. Lijkt me logisch voordat je iets koopt of investeerders zoekt. Nieuwe trainer aangesteld, een van de meest talentvolle trainers die er momenteel is. Jonge gast, ambitieus. Financieel zijn we bijna boven water.

Ik erger me vaak dood hier. En toch blijf ik lezen hahaha. Ik erger me dood dat elke trainer, elke persoon in het bestuur, al afgeslacht wordt voordat hij überhaupt een stap heeft gezet bij ons cluppie. Wat is dat? waarom nuilen sommige supporters mensen af als ze al aangesteld worden? Waarom lees ik hier zo vaak dingen uit het verleden? Het oude NEC, die oude Goffert, de arbeidersclub. Onze zogenaamde 'identiteit'. Discussies over het stadion: niet uitbreiden! Niet weg uit de Goffert. Commercie is niks. Zelfs al zou ik het, uit puur principe, hiermee eens zijn: het zijn verhalen van oude mannetjes die leven in het verleden.

Feiten: voetbal is geld. Eerste divisie is niks. Eredivisie is iets, maar in Europa nog bagger. Een stadion is voor clubs een melkkoe: gericht op geld. Een stoeltje verkopen is pakweg een paar 100 euro. Maar een skybox, of goede voorzieningen voor sponsors is vele malen meer. Dat stomme nostalgische gezwam van sommige vind ik bagger en niet realistisch. Ik hou ook van onze traditie, maar ik weiger mijn kop in het zand te steken. NEC moet door. Het is niet een kwestie van wat je wel wilt of niet: we moeten. Het is een kwestie van overleven. De truuk is het maximale te halen qua geld en toch je identiteit te behouden.

En onze supportersachterban is extreem divers. Je hebt de oudjes, die hunkeren naar het verleden. Je hebt de grote groep jaran 80 supporters, die mijn verhaal bullshit vinden omdat ze ook romatisch terugkijken naar die jaren. En je hebt de mensen die realistisch zijn en door willen.

Ik wil een eredivisionist NEC met een positieve speelstijl. Ik wil trots zijn op een Nijmeegse club. Een club die kiest voor rood groen en zwart. Een club die jeugd opleid. Daar stoppen mijn eisen. Het liefst zie ik NEC spelen in een moderne Goffert. Maar als ik een keuze moet maken tussen de Goffert in de eerste divisie of failliet of NEC elders en in de eredivisie: dan hoef ik geen seconde na te denken. Het is slechts een voorbeeld die stelt wat ik bedoel. Als dat de bikkelharde keuze is... dat zeg ik dat ik alleen support heb voor de mensen die kiezen voor dat eredivisie NEC. Gelukkig kan beide, maar het is de keuze die wel laat zien wat ik bedoel.

We hebben een nieuw bestuur, en ze doen het simpelweg goed. Maar vele nuilen. Feiten spreken, maar ze nuilen. We nuilen als we niet winnen, winnen we wel dan nuilen we als we niet goed spelen. Als we een verdedigende coach hebben, dan spelen we te defensief. Hebben we een aanvallende coach, dan letten we niet op de verdediging. Het lijkt wel of het niet uitmaakt wie er staan, hoe we spelen, wat we doen. Nuilen is de kern geworden. En op dit moment verdient NEC simpelweg alle steun. Dus ik zeg: steun je club nu en hou je klep dicht. Steun dit bestuur, deze trainer... door dik en dun.
:withstupid:

Gebruikersavatar
Mark Ariaans
Beheerder
Berichten: 20479
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 21:52
Locatie: Sheffield
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Mark Ariaans »

Tja, ik snapte de strekking van het artikel niet helemaal maar ik zag er wel potentieel zinnige dingen in. Maar eerlijk gezegd licht je met deze uitleg juist de mindere punten van wat ik dacht dat je probeerde te adresseren eruit. Nu gaat het ineens over clubcultuur en modernisering, terwijl ik dacht dat het kernpunt het effect van supportersmentaliteit op de spelersgroep en de club was.


Met je bovenstaande stuk ben ik het grotendeels oneens. Ik zie totaal niet in waarom vooruit denken en progressief zijn zou moeten bijten met clubcultuur en dingetjes als een shirtontwerp of de stadionlokatie. Dat is inhoud verwarren met vorm.

Gebruikersavatar
dolle dries
Berichten: 1699
Lid geworden op: za 31 jan 2009, 09:57
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door dolle dries »

Sorry Mark, ik vind het stuk juist duidelijk en helder en ben het er helemaal mee eens, ondanks dat ik wellicht een ouder mannetje ben die ook de "zg goeie ouwe tijd" heeft meegemaakt
Stop nu eens met nuilen om het nuilen. ga eens als supporters achter je club staan, in goeie maar ook slechte tijden en geef mensen die het beste voor hebben eens een keer het vertrouwen, de ruimte en de tijd om er iets moois van te maken.

Gebruikersavatar
Pol
Berichten: 13332
Lid geworden op: wo 05 sep 2007, 18:02
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Pol »

dolle dries schreef:Sorry Mark, ik vind het stuk juist duidelijk en helder en ben het er helemaal mee eens, ondanks dat ik wellicht een ouder mannetje ben die ook de "zg goeie ouwe tijd" heeft meegemaakt
Stop nu eens met nuilen om het nuilen. ga eens als supporters achter je club staan, in goeie maar ook slechte tijden en geef mensen die het beste voor hebben eens een keer het vertrouwen, de ruimte en de tijd om er iets moois van te maken.
Beetje een open deur, niet?

Gebruikersavatar
Mark Ariaans
Beheerder
Berichten: 20479
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 21:52
Locatie: Sheffield
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Mark Ariaans »

dolle dries schreef:Sorry Mark, ik vind het stuk juist duidelijk en helder en ben het er helemaal mee eens, ondanks dat ik wellicht een ouder mannetje ben die ook de "zg goeie ouwe tijd" heeft meegemaakt
Stop nu eens met nuilen om het nuilen. ga eens als supporters achter je club staan, in goeie maar ook slechte tijden en geef mensen die het beste voor hebben eens een keer het vertrouwen, de ruimte en de tijd om er iets moois van te maken.
Volgens mij lig ik nergens voor de deur met een ketting en een protestbord.

Gebruikersavatar
JBNMGN
Berichten: 8874
Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 10:25
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door JBNMGN »

2023-2024 wordt het seizoen van het linker rijtje.

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 10353
Lid geworden op: za 19 jul 2014, 21:21
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Gijscoman »

JBNMGN schreef:
ma 23 apr 2018, 09:47
ingezonden brief op Forza.nl
Eerlijk gezegd vind ik dit gelul. Buiten het feit dat het NEC-publiek niet één geheel met één mening is en het idee van spelen zoals het publiek wil onmogelijk is, is het gevolg dat degene die het hardste schreeuwen in dit geval bepalend worden. En bij de minste tegenslag verandert men 180 graden van mening. José Ortega y Gasset zou zich bij het lezen hiervan in zijn graf omdraaien.

Rekening houden met het publiek, wat overigens al gebeurt, is prima, maar je moet de nostalgie van het publiek, zoals ook in dit stuk weer naar voren komt, niet leidend maken. Sowieso moeten we af van dat zwelgen in het verleden. Het NEC van vroeger is dood; het verleden is dood. Eer dat verleden, maar probeer het niet weer na te maken, want dat is het einde van onze club.

En ik weiger mezelf als klant te zien. NEC is geen product, maar een voetbalclub.

Gebruikersavatar
Tiel
Berichten: 30694
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 07:03
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Tiel »

Geschreven door iemand die iets ontwikkeld wat we al lang hebben.

Niet bepaald iemand waar ik mee in zee zou gaan nav deze open sollicitatie (want dat is het).
Nuilen: Je kunt het leren, waar je mee omgaat raak je mee besmet.

Gebruikersavatar
Mark Ariaans
Beheerder
Berichten: 20479
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 21:52
Locatie: Sheffield
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Mark Ariaans »

Als je dingen wil plaatsen van andere sites, dan gaarne gewoon linkje ipv hele tekst te quoten.

Gebruikersavatar
burp
Berichten: 22669
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:58
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door burp »

goeie timing ook. :crazy:

Een probleem wat niet het echte probleem is nu.
Een oplossing die je echt niet wilt.
Een advies waarvan we ondertussen ook wel weten hoe dat gaat.

Bedankt voor de moeite, next!

Gebruikersavatar
Mark Ariaans
Beheerder
Berichten: 20479
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 21:52
Locatie: Sheffield
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Mark Ariaans »

Gijscoman schreef:
ma 23 apr 2018, 10:18
Het NEC van vroeger is dood; het verleden is dood. Eer dat verleden, maar probeer het niet weer na te maken, want dat is het einde van onze club.
:???: Definieer het 'NEC van vroeger' dan eens? Je doet nu namelijk precies wat je de schrijver verwijt, een generaliserend stempeltje op dingen drukken. Ik denk dat juist een van de grote problemen die we hebben is dat iedereen de mond vol heeft van clubcultuur maar niemand precies weet wat dat eigenlijk is. Hoe is het NEC van vroeger dood in jouw optiek? Wat is het verschil dan tussen toen en nu? Ik vraag het niet om irritant te doen, maar ik snap serieus niet hoe je zo'n stelling kunt poneren zonder aan te geven wat in jouw ogen het 'NEC van vroeger' is. En wat is vroeger uberhaupt? Jaren '40? Jaren '60? Jaren '80? Jaren '00? Volgens mij verwar je hier nostalgie met identiteit. Uiteraard kan niemand terug naar de herinneringen van de eigen jeugd en door selectief geheugen is voor iedereen persoonlijk 'vroeger' altijd mooier. Maar daar gaat het hier niet over.

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 10353
Lid geworden op: za 19 jul 2014, 21:21
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Gijscoman »

Mark Ariaans schreef:
ma 23 apr 2018, 10:48
Gijscoman schreef:
ma 23 apr 2018, 10:18
Het NEC van vroeger is dood; het verleden is dood. Eer dat verleden, maar probeer het niet weer na te maken, want dat is het einde van onze club.
:???: Definieer het 'NEC van vroeger' dan eens? Je doet nu namelijk precies wat je de schrijver verwijt, een generaliserend stempeltje op dingen drukken. Ik denk dat juist een van de grote problemen die we hebben is dat iedereen de mond vol heeft van clubcultuur maar niemand precies weet wat dat eigenlijk is. Hoe is het NEC van vroeger dood in jouw optiek? Wat is het verschil dan tussen toen en nu? Ik vraag het niet om irritant te doen, maar ik snap serieus niet hoe je zo'n stelling kunt poneren zonder aan te geven wat in jouw ogen het 'NEC van vroeger' is. En wat is vroeger uberhaupt? Jaren '40? Jaren '60? Jaren '80? Jaren '00? Volgens mij verwar je hier nostalgie met identiteit. Uiteraard kan niemand terug naar de herinneringen van de eigen jeugd en door selectief geheugen is voor iedereen persoonlijk 'vroeger' altijd mooier. Maar daar gaat het hier niet over.
Ik bedoel veel meer dat het verleden het verleden is, ongeacht welk onderdeel van het verleden je aanhaalt. Voor sommige mensen is dat de jaren 60; voor anderen de jaren 90. En dat verleden leeft niet meer, zoals geen enkel verleden leeft. Het idee om te spelen zoals fans willen en daarbij te verwijzen naar het verleden als basis voor de toekomst, zelfs als elke supporter een ander verleden aanhaalt, is een tevergeefse poging om een reeds lang verloren gegane wereld tot leven te brengen. De voetbalwereld is anders dan vroeger en met die realiteit dient rekening gehouden te worden; niet met de wens om een mooi verleden tot heden te maken. Doe je dat wel; dan verkies je een droomwereld waarin van alles mogelijk is boven de werkelijkheid waarin veel minder kan. Men wordt nu langzaamaan wakker uit die droom en ziet een wereld die niet zo mooi is als in de droom.

Gebruikersavatar
Legendario
Berichten: 16413
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 20:31
Locatie: Málaga
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Legendario »

Gijscoman schreef:
ma 23 apr 2018, 10:18
JBNMGN schreef:
ma 23 apr 2018, 09:47
ingezonden brief op Forza.nl
Eerlijk gezegd vind ik dit gelul. Buiten het feit dat het NEC-publiek niet één geheel met één mening is en het idee van spelen zoals het publiek wil onmogelijk is, is het gevolg dat degene die het hardste schreeuwen in dit geval bepalend worden. En bij de minste tegenslag verandert men 180 graden van mening. José Ortega y Gasset zou zich bij het lezen hiervan in zijn graf omdraaien.

Rekening houden met het publiek, wat overigens al gebeurt, is prima, maar je moet de nostalgie van het publiek, zoals ook in dit stuk weer naar voren komt, niet leidend maken. Sowieso moeten we af van dat zwelgen in het verleden. Het NEC van vroeger is dood; het verleden is dood. Eer dat verleden, maar probeer het niet weer na te maken, want dat is het einde van onze club.

En ik weiger mezelf als klant te zien. NEC is geen product, maar een voetbalclub.
Nooit verwacht dat we Ortega y Gasset hier ooit nog voorbij zouden zien komen. Je hebt er weinig aan om het te weten, maar die ging vroeger in Málaga naar school.
Maar dat mag je hier niet zeggen.

Gebruikersavatar
Mark Ariaans
Beheerder
Berichten: 20479
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 21:52
Locatie: Sheffield
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Mark Ariaans »

Gijscoman schreef:
ma 23 apr 2018, 11:08
Ik bedoel veel meer dat het verleden het verleden is, ongeacht welk onderdeel van het verleden je aanhaalt. Voor sommige mensen is dat de jaren 60; voor anderen de jaren 90. En dat verleden leeft niet meer, zoals geen enkel verleden leeft. Het idee om te spelen zoals fans willen en daarbij te verwijzen naar het verleden als basis voor de toekomst, zelfs als elke supporter een ander verleden aanhaalt, is een tevergeefse poging om een reeds lang verloren gegane wereld tot leven te brengen. De voetbalwereld is anders dan vroeger en met die realiteit dient rekening gehouden te worden; niet met de wens om een mooi verleden tot heden te maken. Doe je dat wel; dan verkies je een droomwereld waarin van alles mogelijk is boven de werkelijkheid waarin veel minder kan. Men wordt nu langzaamaan wakker uit die droom en ziet een wereld die niet zo mooi is als in de droom.

Ik snap waar je vandaan komt, maar dan nog zie ik niet in waarom deze dingen elkaar zouden bijten. Het is juist het recente beleid dat een droomwereld is. Beginnende coaches die allemaal spectaculair aanvallend voetbal willen spelen en stuk voor stuk in het mes lopen (Faber, Hyballa, Lijnders). 'Traditioneel' gezien (daar gaan we) heeft NEC doorgaans het meeste succes geboekt wanneer we konden leunen op een solide defensie en vanuit daar toeslaan in de omschakeling of de counter. Dat was zo in de jaren '70, de jaren '80, de jaren '90 en de jaren '00. Die aanpak is niet opeens fout omdat hij oud is. Je degradeert en moet terug naar het hoogste plan; dan pak je dus iemand als Brood, gepokt en gemazeld en geen rare dingen doen. Maar nee, ineens moeten we jonge coaches want die zijn zogenaamd beter voor de ontwikkeling van spelers. Nou, ik heb volgens mij net zo veel (zo niet meer) talenten zien doorkomen (en, belangrijker nog, beter zien worden) onder Vloet en Brood en Looijen en Calderwood als onder Hyballa en Lijnders en Faber. Been was een beetje de uitzondering, jonge coach met enorm succes, en ik heb het gevoel dat sinds Been we alleen maar bezig zijn geweest om te proberen om die unieke omstandigheden te recreëren. Dat is pas leven in het verleden en in een droomwereld.

Gebruikersavatar
De Kletskop
Berichten: 26828
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 22:46
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door De Kletskop »

Tiel schreef:
ma 23 apr 2018, 10:28
Geschreven door iemand die iets ontwikkeld wat we al lang hebben.

Niet bepaald iemand waar ik mee in zee zou gaan nav deze open sollicitatie (want dat is het).
:withstupid: was een nonsens verhaal.

Gebruikersavatar
Jota
Berichten: 3627
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 15:54
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door Jota »

De Kletskop schreef:
di 24 apr 2018, 10:39
Tiel schreef:
ma 23 apr 2018, 10:28
Geschreven door iemand die iets ontwikkeld wat we al lang hebben.

Niet bepaald iemand waar ik mee in zee zou gaan nav deze open sollicitatie (want dat is het).
:withstupid: was een nonsens verhaal.
Ongelofelijk dat Forza zich hier voor leent. Ga ergens anders solliciteren!

Gebruikersavatar
JBNMGN
Berichten: 8874
Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 10:25
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door JBNMGN »

Op Forzanec:

Miljoenen, misschien zelfs miljarden jongetjes dromen van datgene wat jullie voor elkaar hebben geschopt: profvoetballer worden. De meeste dromen hiervan tegen beter weten in, want om het profvoetbal te halen zijn drie dingen van levensbelang: een klein beetje geluk, een gezonde dosis talent en vooral hard werken. Jullie scoren in ieder geval een voldoende, anders waren jullie niet de trotse bezitters van een rood-groen-zwart tricot. Maar hoe scoren jullie tegen deze meetlat?

Geluk. In de optiek van supporters die dit jaar de bus of auto instapten naar Dordrecht, Amsterdam, Eindhoven, Leeuwarden, Maastricht, Almere, Oss, IJmuiden of Den Bosch zijn jullie de gelukkigste mensen op aarde. Betaald krijgen om voor de mooiste club ter wereld tegen een balletje te trappen. Daarnaast zijn jullie tot nu toe allebei gevrijwaard gebleven van carrièrebedreigende blessures en hebben jullie met Hyballa, De Groot, Bogers en Lijnders onder trainers gewerkt die alle vertrouwen hadden in jullie kwaliteit.

Talent. Smaakmakers bij Jong Oranje en Oranje o19. Beslissend geweest in de Eredivisie met goals en assists. Verantwoordelijk voor 24 goals en 23 assists in een jaartje Jupiler League. Nationale commentatoren die jullie acties benoemen als Neymariaans in de kritische, vaderlandse media. Een dozijn gele kaarten bij backs en controleurs die alleen nog maar de noodrem kunnen hanteren. Talloze oeh’s en ah’s als weer een tegenstander op zijn achterste eindigde. Unieke stadionsongs waar jullie namen zo lekker op klinken. Dominante dribbels, perfecte panna’s en stijlvolle steekpasses.

Arbeid. Jullie zijn de sierpaardjes, de spelers die kunnen excelleren doordat anderen zich het snot voor de ogen lopen. En natuurlijk kunnen we kijken naar verschillende excuses: het gebrek aan hiërarchie in de selectie, het gebrek aan een spits die er 25 inknalt, het gebrek aan een tactiek die past bij deze selectie, het gebrek aan een heel jaar met dezelfde trainer. Maar ondanks dat jullie de meest talentvolle ‘10’ en de gevaarlijkste aanvaller van de competitie zijn en er om jullie heen spelers staan met jaren Eredivisie-ervaring, is NEC nog geen kampioen. Op dit soort momenten denk ik altijd aan een quote van Kevin Durant. “Hard work beats talent, when talent fails to work hard”. Makkelijk praten met een jaarsalaris wat wij met zijn drieën de komende 10 jaar niet bij elkaar harken, maar hij riep het al bij zijn draft voor de NBA en roept het nog steeds.

Beste Arnaut, Lieve Ferdi. Jullie voetballen wekelijks (en in de komende 15 dagen) tegen jongens die qua talent jullie schoenen niet mogen strikken. Bij vlagen leken jullie afgelopen jaar op Ferrari’s die raceten tegen een lelijk eendje op drie wielen. Toch ontbrak het de laatste weken aan dat kleine extraatje. Net wat meer focus, concentratie en arbeid om ook te laten zien dat die backs en controleurs niet bijzonder zijn. Jongens, neem NEC nog vier potjes bij de hand. Laat zien dat jullie de Eredivisie waard zijn. Laat zien als talenten even hard werken als hun tegenstander, dat iedereen bang moet zijn voor Arnaut Groeneveld en Ferdi Kadioglu.

Hahaha, wat een lulverhaal zeg! Deze 2 knulletjes gaan nu na dit stukje nog meer naast hun crocjes lopen dan al goed voor ze is. Hadden we in de winterstop nog centjes kunnen beuren nu moet er geld bij.
Ze hebben bij lange na niet gebracht wat er verwacht werd, helaas.
2023-2024 wordt het seizoen van het linker rijtje.

Gebruikersavatar
De Kletskop
Berichten: 26828
Lid geworden op: zo 03 jun 2007, 22:46
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: ForzaNEC.nl

Bericht door De Kletskop »

Prima kolumn, klinkt als een klok.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten